2011 Österrike FIM - Ailishin

2011 Österrike FIM

Resor/Träffar > Semestrar
2011 Österrike FIM, 25/6-12/7
Huvuddelen av resan tillsammans med Tomas. Till FIM-Rallyt anslöt också Stig o Marie, Danne o Tina och Rolf o Ann-Sofie.

För nedresan till kontinenten tog vi färjan Nynäshamn - Gdansk, Polen. Sedan ner genom Polen, många småvägar första halvan, till Oswiecim, där Auschwitz och Birkenau ligger. Där stannade vi till en dag för en guidad tur, där vi hade turen att också få en mycket bra guide.

Efter Auschwitz fortsatte vi till Prag, där vi spenderade en dag innan vi fortsatte till västra Österrike, till Mittersill, strax söder om Kitzbühel. Lite regn på vägen denna resdag. Där låg vi sedan fyra nätter och gjorde dagsutflykter runt de passvägar som finns där, Gerlos-passet och Grossglockner Hochalpenstrasse t.ex.

Sedan var det dags att ta sig till Tulln an Der Donau, där FIM-rallyt skulle hållas detta år. Också denna dag regn i 10-15 mil ca.
I Tulln strålade vi då samman med övriga från SMTT på FIM-campen.

FIM-rallyt detta år var väl ingen direkt höjdare, mycket beroende på att campingen låg 3-4 km från hallen där kvällsaktiviterna hölls.
Första dagens målgång gjordes inne i centrala Tulln, med ganska mycket folk ute på gatorna.
Andra dagens utflykt gick in till Wien med besök på bl.a. Schloss Schönbrunn.
Tredje dagens Nationsparad gick från Tulln, från början genom mindre samhällen, in mot Wien. Första halvan var klart bra, med mycket folk ute och tittade, hejandes och vinkandes. Sedan när vi kom in i Wien bröt det samman totalt. Uppsplittrade smågrupper som efter bästa förmåga försökte ta sig till slutmålet, parkeringen vid Pratern. Här var det inga hejande massor vid sidan av vägen, snarare ilskna tutningar från irriterade andra trafikanter. Den sämsta nationsparad jag varit med om tyvärr.
Prisutdelningen på kvällen blev dock en klang- och jubelföreställning för Sveriges del med storslam från prisbordet, åtta priser bl.a. Challenge FIM.

Hemfärden blev sedan norrut genom Tjeckien och östra delen av Tyskland, förbi Berlin. Vi stannade till vid Louis-butiken i Lübeck och inhandlade div. tillbehör, innan vi tog färjorna Puttgarten - Rödby - Helsingör - Helsingborg.